Aandacht voor de drie plekken in jouw huis die het meest verbonden zijn met jouw Welbevinden. In onderstaande blog vind je 7 praktische tips per ruimte om bewust te wonen in je slaapkamer, badkamer en keuken.

Bewust wonen in je slaapkamer

Eén derde van de lucht die we inademen met onze longen vindt plaats in deze kamer, zoveel tijd breng jij in jouw slaapkamer door! Voldoende kwaliteitsslaap is essentieel voor je algehele gezondheid. Let erop bij het plaatsen van je bed dat je niet op de tocht ligt. Zet je bed het liefste schuin tegenover de deur, met het hoofdeinde tegen de muur. En zorg dat je zo vrij mogelijk kan slapen zonder balken, zwaar schilderij of planken boven je hoofd. Dat kan namelijk een bedrukkend gevoel geven vanwege de ‘angst’ dat er iets op je kan vallen. Een stevig, sterk en comfortabel bed is absoluut de investering waard!

Bewust wonen optimaliseer je Slaapkamer

Photo’s by Jess Vide & Cats Coming on Pexels

Optimaliseer je slaap omstandigheden:

№1. Maak van je slaapkamer een ontspanningszone; die zorgt voor rust, reinheid en regelmaat. De kamer waar het stil is en niets hoeft behalve fijne slaaprituelen. Verwijder alle dingen die de hersenen activeren, zoals al je mobile apparaten.

№2. In de slaapkamer wil je een rustige sfeer met zacht licht; kalmeer je slaapkamer met een hemelsblauwe tint en een geur van lavendel.

№3. Verduister je slaapkamer en vermijd koud blauw licht. Een donkere, koele slaapkamer draagt bij aan een goede nachtrust.

№4. Voeg indien nodig om gezonder te ademen een draagbare luchtbevochtiger toe; goed voor de huid en ademhaling, vooral in koude en droge seizoenen. Of een luchtreiniger om stof in de lucht op te vangen.

№5. Je kamer koel houden is een van de belangrijke factoren voor de slaapkwaliteit. Pas je beddengoed aan per seizoen. Gebruik tijdens de warme zomeravonden een draagbare ventilator en houd ramen open om luchtbewegingen in de kamer te creëren.

№6. Blokkeer lawaai. Onderbroken of onverwacht geluid is een van de belangrijkste verstoringen van de slaap. Gebruik eventueel ontspannen achtergrondgeluiden of overweeg om met oordopjes te slapen. (beter slapen met geluid)

№7. Om huisstofmijt te voorkomen, is het belangrijk om lakens, onderlakens, dekbedovertrekken en vooral kussenslopen minstens een keer in de twee weken te wassen op zestig graden. Kies voor een bed met een luchtdoorlaatbare bodem.

Bewust wonen in je badkamer

Jouw badkamer is de bron voor balans; die zorgt voor lichamelijke hygiëne en gezondheid. Maak van je badkamer een wellness, leg jezelf in de watten met zachte handdoeken, badzout en verzorgende oliën voor een moment écht voor jezelf. Mocht je een wc in de badkamer hebben, dan is het prettig voor je privacy om een afscheiding te plaatsen tussen de wc en de rest van de ruimte. De badkamer is een plek waar je de dag positief kan beginnen, ontspannen kan eindigen of perfect voor positieve peptalks naar jezelf in de spiegel!

Bewust wonen Badkamer optimaliseren

Photo by Rene asmussen on Pexels

Optimaliseer je badkamer omstandigheden:

№1. Kies voor de badkamer een serene sfeer die je kalmeert; ga voor een zen zandkleur en een bloemige geur van geraniums.

№2. We weten allemaal hoe belangrijk handen wassen is voor de volksgezondheid. Was je handen het liefst met water en gewone zeep in plaats van een desinfecterende zeep. (Antimicrobiële chemicaliën, zoals triclosan en triclocarban, bootsen de hormonen van het lichaam na en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarbij kunnen ze ook bijdragen aan resistentie voor antimicrobiële geneesmiddelen).

№3. De badkamer is de plek waar vochtige omstandigheden kunnen leiden tot schimmelgroei (slecht voor je gezondheid). Houdt de badkamerdeur daarom goed dicht, zodat er zo min mogelijk vocht in je slaapkamer komt. Het beste is als alle bewoners vlak na elkaar douchen of badderen. Gebruik een wisser na het douchen. Voer vochtige lucht af naar buiten met een goede badkamerventilator. Zet tijdens en na het douchen de ventilatie harder of open een raam en maak als je klaar bent de badkamer droog.

№4. Kies in de vochtige ruimte voor veilige materialen die schimmelvorming voorkomen. Zoals tegels op de wanden, antislip materialen en veiligheidsglas.

№5. Gebruik reinigingsmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging, die veilig zijn voor jezelf en het milieu. Vrij van giftige vluchtige organische chemicaliën en vermijd ftalaten ‘geur’ en parabenen. Want alles wat je op oppervlakken in je huis of je huid aanbrengt kan ook in je lichaam terecht komen. Een stoomapparaat gebruiken is een aanrader, deze doodt 99 % van de bacteriën en je hebt geen schoonmaakmiddelen nodig.

№6. We douchen gemiddeld zo’n 9 min per dag, met 4 min korter douchen bespaar je 40 liter warm water of te wel 200 glazen drinken. Minder watergebruik is altijd beter voor het milieu!

№7. Door dagelijks koud te douchen à la de Wim Hoff methode train je onder andere de flexibele werking van je zenuwstelsel en het versterkt je immuunsysteem. Het is goed voor zowel lichaam als geest!  De gezondheidseffecten treden al op in de eerste 30 tot 60 seconden. Zie hier een gratis online les van Wimhofmethod over de kracht van het koud douchen.

Bewust wonen in je Keuken

Jouw keuken is de bron van jouw gezondheid; die zorgt voor gezonde voeding van pure, verse ingrediënten en verbondenheid tussen mensen. Het is de plek waar familie en vrienden samenkomen voor een met liefde gekookte maaltijd. De keuken mag een uitnodigende uitstraling hebben, want het is vaak het hart van je woning.

Bewust wonen optimaliseer je keuken

Photo’s by Brooke Larl & Beazy SeFom14Cuzo on Unsplash

Optimaliseer je Keuken omstandigheden:

№1. In de keuken wil je een levendige warme energie met helder licht. Stimuleer en verwarm je met een koraalrode kleur, gooi hier nog een vrolijke noot of opwekkende geur van pepermunt tegen aan en de actieve sfeer is gezet.

№2. Kook elektrisch en gebruik liever een slow-cooker of een snelkookpan dan koken op gas vanwege de verhoogde concentratie schadelijke ultrafijne stoffen en stikstofdioxide (NO2), omdat dit kan leiden tot irritatie van ogen, neus en keel.

№3. Kook met de afzuigkap op de hoogste stand die goed naar buiten ventileert.  Dit zal de kook gerelateerde verontreinigingen (ultrafijn stoffen en NO2) in je huis verminderen. Koken met slechte ventilatie is net zo slecht als de lucht in een door smog vervuilde stad! Bent je klaar met koken? Laat de afzuigkap nog een kwartiertje aanstaan, zodat de overtollige stoffen in je keuken worden afgevoerd. Vervang de kunststoffilters op tijd, als je een metalen filter hebt, plaats deze dan regelmatig in de vaatwasser.

№4. Filter je drinkwater waar nodig. Ook al hebben wij fantastisch kraanwater, zodra het water de leidingen binnendringt, kan het veranderen. Denk aan huizen met loodhoudende buizen of soldeer. Gebruik indien nodig een waterfiltersysteem voor het hele huis of een kleinere waterfilter bij de kraan.

№5. Scheid afval, verwijder rommel, stilstaand water, open voedsel en vuile vaat. Goed voor de geur, hygiëne, milieu en ter voorkoming van ongedierte.

№6. Kies glaswerk en gietijzer of keramisch kookgerei boven plastic en antiaanbakpannen. Deze kunnen chemicaliën bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid zoals: ftalaten (kleur- en geurloze chemische stoffen) en Bisfenol A (chemische stof die in veel plastic producten zit). Glaswerk en gietijzer komt de smaak ook ten goede!

№7. Een van de beste preventieve geneesmiddelen die beschikbaar zijn, zonder bijwerkingen is het creëren van gezonde maaltijden. Heb voldoende ‘echt voedsel’ (het soort dat bederft als het niet wordt gekoeld) in de keuken.

Haal die koektrommel uit het zicht en zet een schaal met fruit of groenten op het aanrecht. Deel ook je koelkast anders in. Leg rauwkost, zoals worteltjes, in het zicht en leg de kaas of andere vette hapjes juist in de groentelade. Zo help je jezelf om niet steeds te hoeven vechten tegen verleidingen – en verleid je jezelf om gezonde dingen te eten.” – David van Bodegom hoogleraar

Kijk je nu met andere ogen naar je keuken, badkamer en slaapkamer? We zijn benieuwd naar je reactie waar jij de komende tijd aandacht aan wil besteden.

BEWUST WONEN IN JE SLAAPKAMER, BADKAMER EN KEUKEN

Photo’s  Andrew Neel & by Cottonbro on Pexels and Kam Idris on Unsplash 

Beeld: zelf samengesteld beeld met foto’s van Pexels en Unsplash
Tekst geschreven door Joep Moolenburgh

Voor meer Bewust wonen bekijk ook onze blog: Woon jezelf gezond in 10 stappen

WOON JEZELF GEZOND IN 10 STAPPEN

Product tips

Meer Leefstijl

BEWUSTE ONTHOUDING VAN PRIKKELS

BEWUSTE ONTHOUDING VAN PRIKKELS

Heb jij oren naar rust, even helemaal niets? Sluit je op in floating tank om prikkelarm gewichtsloof te drijven of ga voor een extreme vorm van prikkelonthouding: dopamine fasting een ware prikkel detox! Lees hier de ins and outs over het ontdoen van zintuiglijke prikkels om je welbevinden te vergroten.

Lees meer
BOOST JE GEHEUGEN DOOR ROZEMARIJN

BOOST JE GEHEUGEN DOOR ROZEMARIJN

Het examenseizoen gaat weer van start en dat is altijd weer spannend. Je concentratie kan hiervoor een extra boost gebruiken. Wist je dat essentiële olie van rozemarijn een perfect geheugensteuntje voor je is? Neem naast de leerstof uit je studieboek ook de geur van rozemarijn op voor een beter geheugen!

Lees meer
MUZIEK MAAKT GELUKKIG EN GEZOND

MUZIEK MAAKT GELUKKIG EN GEZOND

Het luisteren naar muziek doet van alles met je, maar zingen en het bespelen van een instrument nog meer… wist je dat het ook een full-body workout is voor je hersenen? Speel jezelf Gelukkig Gezond!

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!