Krijg jij ook wel eens het gevoel dat je alle ballen te gelijk in de lucht aan het houden bent? Of dat je achter de ‘kar’ aanrent in plaats van deze te besturen? Vooral in juni vanwege de inhaalslag van alle door corona gemiste feestjes. De laatste eindsprint voordat iedereen overgaat tot de vakantiestand. Je to do lijsten lopen op en je overzicht is ver te zoeken. Tsja… je rustmomenten pakken klinkt makkelijker gezegd dan gedaan in ons jachtige bestaan.  

In de mallemolen van het leven worden onze zintuigen sterk geprikkeld. Hoe voorkomen we overbelasting van de hersenen en ons systeem?  In onderstaande blog geef ik je inzichten over bewuste onthouding van prikkels door een floating tank, dopamine fasting of een roomspray gevuld met rust. 

Rustmomenten om prikkels te verwerken

Rust is een moment waarbij er geen extra prikkels binnenkomen, om te verwerken wat je allemaal hebt gezien, gehoord, geroken, geproefd en gevoeld. Je ‘vervelen’, oftewel niets doen, is een belangrijk moment om prikkels te verwerken. Om goed te kunnen concentreren, moeten we onze aandacht ook regelmatig even helemaal loslaten. Het knopje op uit zonder Social media, WhatsApp of een podcast.

“Nieuwe informatie geeft ons brein een prettige dopaminekick. Dat maakt het verslavend om ‘aan’ te blijven staan, Elk dood momentje wordt opgevuld.” Pas als je regelmatig je focus even ‘uit’ zet, kan je focus later weer ‘aan’. Doe je dat niet, dan raakt je brandstof op en is je brein niet meer goed in staat om onderscheid te maken tussen relevante en irrelevante prikkels. Zelfs een zoemende vlieg krijgt dan alle aandacht.” – Neuropsycholoog Mark Tigchelaar

Floating prikkelarm gewichtsloos drijven

Photo by Rhalf Ryan on Pexels

Floating; prikkelarm gewichtsloos drijven

Even helemaal uit in een floating tank is een aanrader om prikkelarm te zijn! Dit kun je beleven bij Koan Float in de Negen Straatjes van Amsterdam. Floating in een afgesloten zoutwatertank is een goed voorbeeld van onthouding van zintuigelijke prikkels.  Een floating tank is gevuld met zout water en is donker en geluiddicht. In 1954 is de eerste isolatie tank ontworpen door John C. Lilly, een Amerikaanse arts en neurowetenschapper.  Binnenin de tank ben je verwijderd van alle prikkels van buitenaf, ook geluid, zicht en zwaartekracht. Als je drijft is het doel voor je hersenen om naar een diepe ontspannende meditatie achtige staat over te gaan. Uit John C. Lilly zijn onderzoek blijkt dat de meditatieve ervaring van de isolatietank pijn, angt, depressie en stress verminderd. Een uur in een floating tank heeft hetzelfde effect als een paar uur slaap. Een floating tank werkt zeer ontspannend, maar op den duur ook slaapverwekkend.  Op de lange termijn kan onthouding van zintuiglijke prikkels je geestelijke welbevinden weer in de weg zitten, doordat je en verstoord tijdsgevoel krijgt en juist onderprikkeld raakt. Noworries bij onderprikkeling hebben we voor jou een perfect KIM spel om je zintuigen weer mee wakker te schudden.

Bewuste onthouding van prikkelverleiding

Een andere manier om rust te creëren voor je prikkelverwerking is door jezelf ‘bewust te onthouden’ van allerlei externe prikkelverleidingen zoals genotsmiddelen. Denk hierbij aan alcohol, chocolade, Netflixen of online shoppen. Genotsmiddelen geven namelijk slechts een tijdelijke kick. Deze kick wordt na verloop van tijd minder en daarom heb je er steeds meer voor nodig om het geluksvlammetje aan te wakkeren.

Door bijvoorbeeld af en toe bewust een weekend in te lassen en je te onthouden van genotsmiddelen, geef je jezelf de bevestiging dat je ook best zonder kunt en sterker bent dan de verleiding! Je hoeft jezelf hiervoor niet in een hutje op de hei terug te trekken. Ook door veel buiten in de natuur te zijn, gezond te eten en rustig te bewegen kun je dit bereiken.

Terug naar jezelf met een silent retreat

Dopamine fasting; prikkel detox

Wist je dat het ‘bewust onthouden’ van prikkels een ware hype is geworden? Deze hype is uit Silicon Valley overgewaaid en wordt ook wel Dopamine Fasting genoemd. Dopamine fasting is een extreme vorm van prikkelonthouding; een prikkel detox. De achterliggende gedachte is dat je door je volledig af te sluiten van prikkels op een natuurlijke manier dopamine gaat aan maken.

Hoe je nu niets kunt voelen om later meer te voelen – Dopamine fasting

Hiermee wordt verondersteld dat er ‘brein-reset’ kan plaatsvinden waardoor de intensiteit van de verleidingen daarna intenser zullen zijn. Volgens de Harvard Medical School is deze hype echter ontstaan doordat mensen de wetenschap over dopamine verkeerd interpreteren. Door te vasten word je dopamine level namelijk niet letterlijk verlaagd.

Maar het ontdoen van prikkels door wat vaker offline te gaan, bewust gezonde voeding tot je te nemen, een frisse neus te halen en te mediteren past natuurlijk wel bij een bewust(er) en gezond(er) leven!

Zoals met veel hypes is Dopamine fasting wat mij betreft wat extreem. Het is zou toch zonde om alle plezierige ervaringen uit je leven te schrappen? Want chocola, seks of een lachfilm op zijn tijd is fijn en werkt ook weer ontstressend. Dus geniet met mate, hou je prikkelintensiteit in balans door ontspanning op zijn tijd in te bouwen!

Pssst gebruik daarbij deze heerlijke spray om jouw rustmomenten te pakken.

bewuste onthouding van prikkels

Photo by Fauxels on Pexels

Roomspray RUST SenseStory

Kom terug bij jezelf door de fris houtachtige geur van de Roomspray RUST van SenseStory. Deze geurfrequentie neemt alle ruis weg en leert je met stress om te gaan, zodat je je rustig en ontspannen voelt.

De blend werkt aardend en brengt je emoties in balans. Een super frequentie voor iedereen die het (te) druk heeft en verlangt naar een moment voor zichzelf. Deze geurspray met onder andere heilig hout is ook zeer geschikt om te gebruiken bij een yoga- of meditatiesessie. 

Roomspray RUST SenseStory

Ingrediënten: Alcohol (96%), Citroen, Lavendel, Patchouli, Palo Santo, Rozenhout en Tolubalsem
Inhoud: 100ml.

19,95

VRIJ VAN:
gmo (genetisch gemodificeerd organisme | toxines |  vulstoffen | kunstmatige kleuren | kunstmatige geuren | synthetische chemicaliën | Proefdiervrij

Message in a bottle over RUST nemen

  • Mediteer een kwartier voor je dag begint en een kwartier voordat je gaat slapen.
  • Een ontspannende yogasessie doet wonderen of wellicht werkt voor jou ontspanning door inspanning beter, bijvoorbeeld even hardlopen buiten.
  • Ontdoe jezelf van digi-prikkels door wat vaker offline te gaan. Lees een roman, kleur een mandala of luister naar rustgevende muziek.
  • Dommel je onder in een floating tank of een bosbad en ervaar de rust van de natuur.
  • Plan 1 x per week een niks nakkes nop dag. Bijvoorbeeld de zondag een rustdag; waar helemaal niets hoeft en ruimte ontstaat voor spontaniteit.
  • Bedank vaker voor een uitnodiging. Zeg dat je behoefte hebt aan een avond of middag rustig aan doen, zodat jij de volgende x weer vol energie erbij bent.
  • Creëer een rustgevende ochtendroutine en sluit de dag ook weer rustig af.
bewuste onthouding van prikkels BLOG

Beeld: zelf samengesteld beeld met foto’s van Jack Redgate & Andrew Neel from  Pexels
Tekst geschreven  Joep Moolenburgh

Boeken Lees tip

Meer leefstijl
BOOST JE GEHEUGEN DOOR ROZEMARIJN

BOOST JE GEHEUGEN DOOR ROZEMARIJN

Het examenseizoen gaat weer van start en dat is altijd weer spannend. Je concentratie kan hiervoor een extra boost gebruiken. Wist je dat essentiële olie van rozemarijn een perfect geheugensteuntje voor je is? Neem naast de leerstof uit je studieboek ook de geur van rozemarijn op voor een beter geheugen!

Lees meer
MUZIEK MAAKT GELUKKIG EN GEZOND

MUZIEK MAAKT GELUKKIG EN GEZOND

Het luisteren naar muziek doet van alles met je, maar zingen en het bespelen van een instrument nog meer… wist je dat het ook een full-body workout is voor je hersenen? Speel jezelf Gelukkig Gezond!

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!